Så görs en 3D-animerad film

Vad är en 3D-animerad film?

En 3D-animerad film utgår från en bild som görs utifrån en ritning, foto eller CAD-ritning. Till skillnad från en 2D-animerad bild går det att vrida och vända på objektet i ett program som fungerar som en ”filmstudio” för objektet.


Eftersom en 3D-modell ska vara så verklighetstrogen som möjligt är det viktigt att varje liten detalj blir rätt.

Till skillnad från vanlig film utgör mjukvaruprogram hela basen för produktionen. Dessutom hänger kvaliteten ihop med hur lång produktionstiden är. Projektstyrning och att få alla delar rätt från början är otroligt viktigt. I en vanlig film går det ofta att klippa om i efterhand men vid 3D-animering kan man bli tvungen att göra om stora delar av filmen om scener ändras.


Fördelar med 3D-animerad film

De 3D-animerade filmer som Filmbyggarna har gjort har varit rena produktfilmer. Att göra 3D-animerad film är komplicerat och tidskrävande på grund av alla detaljer men har även stora fördelar.


En fördel är att när en produkt är animerad kan den sedan återanvändas. En annan fördel är att det går att plocka ut högupplösta bilder som kan användas på webb eller i tryckt material. Ytterligare en fördel är att det går att göra en film med en produkt som inte finns eller att visa hur det fungerar inuti en produkt.


Har man en färdig produkt kan man fota den. Men i ett prototypstadie går det att ta fram en bild som inte går att fotografera. Det är även möjligt att visa omöjliga funktioner och insidan av maskiner. Det går även att göra omöjliga saker som att följa en kabeldragning i en teknisk produkt.


Modellering

Det första steget för att göra en 3D-animerad film är att göra en så kallad modell. Modellen är det objekt som ska modelleras, exempelvis en produkt eller detalj.


Det är en komplex process som kan förklaras på ett enkelt sätt. Tänk när du gick på Förskola och gjorde papier-maché. Med andra ord att du skapar saker med hönsnät och annat som du formade till en modell. Sedan klädde du modellen i papper och klister för att ge ett utseende med färg. Processen för att modellera i 3D är snarlik.


För att göra tex en kaffekopp behöver vi förstå formen på koppen. Tänk att vi tar en kopp, skär ett snitt igenom den och får då fram profilen på formen. Formen ritar animatören i 3D.

Genom att sedan rotera 2D-profilen och rotera 360 grader så får man formen av en perfekt kopp. Tekniken kallas för ”3D lath” och är ett sätt för att svarva fram ett 3D-animerat objekt. Örat på handtaget görs sedan för sig och sätta på.

Det finns även andra tekniker för att skapa ett objekt. Exempelvis genom att extrudera. Det innebär att man tar en platt 2D-animerad bild lyfter(extruderar) för att ge objektet volym.


För att göra föremålet så verklighetstroget som möjligt rundas sedan alla ytor av. Det är få ytor på föremål som är knivskarpa.


När modellen är klar kläs den med ett material. Material kan vara komplexa med flera lager med saker som påverkar hur ljuset bryts. Ett lager kan vara att glasets färg ett annat själva ytan som kan vara matt eller glansig. Alla objekt som finns med i en bild från en skruv till en maskin eller blomma modelleras och kläs i material på liknande sätt.


Inspelning i virtuell film-studio

Nästa steg är att sätta in ett eller flera objekt in i en filmstudio liknande en verklig studio. Ett objekts position bestäms av koordinaterna X, Y och Z. Bakgrund och andra modeller kan läggas till för att bilda en miljö. Den virtuella välden som byggs upp kallas för 3D-scen eller för virtuell värld.


Även ljussättningen fungerar precis som i en verklig filmstudio. Olika typer av lampor och styrkor används för att få rätt känsla och kontrast. Tar man stillbilder står kameran still. En utomhusscen kan få ett utomhusljus som liknar solens strålar. En miljö inomhus sätts i kombination med ett exteriört ljus på samma sätt som man ljussätter i en vanlig filmstudio. Exempelvis kan solstrålar komma in genom ett fönster och reflekteras på ett parkettgolv. Det gäller att saka ett ljus som är stämningsfullt och realistiskt.


Även filmen spelas in med en kamera i den virtuella studion. Kameran riggas med rätt optik och brännvidd. Man kan antingen röra kameran eller objekten för att få rätt filmklipp. Precis som en vanlig filminspelning gäller det att filma från rätt vinklar,


Även utomhusmiljöer riggas i studio på samma sätt som andra objekt. En bil som kör på en väg har fått parametrar för hur den ska röra sig. Men för att matcha den med vägen måste även vägen få koordinater i studion. Exempelvis när det svänger, när det kommer ett gupp eller i olika hastigheter vid bilens acceleration. Så det är tidskrävande att få allt rätt så att det blir verklighetstroget.


Rendering

Termen rendering betyder ”Bygga upp bild” och är det sista steget i processen när alla inställningar och värden är satta. Då renderas filmen och alla projektets delar sätts ihop till en slutlig film. Detta kan ta dagar beroende på innehåll, längd och datorkraft.


Innan renderingen har vi ställt in alla parametrar för objekten. Vi har även placerat ut kameror och ljus. När det är klart startar vi en kraftfull dator för att rendera bilden.


När det gäller fotorealistiskt 3D behövs kraftfulla datorer, datorn ska beräkna fram hur ljuset bryts genom olika material t.ex när ljuset går igenom ett fönster och reflekteras på ett parkettgolv.


Alla beräkningar görs för att vi ska få det likt verkligheten. I efterbearbetningen jobbar vi i After Effects. Vi får ut ett färdigt material i renderingen.

Efter renderingen finns det även möjlighet att göra ytterligare justeringar i bild och film. I denna fas lägger vi även på musik.


Behöver ni hjälp med att göra en 3D-animerad film? Ring oss eller kontakta oss via formuläret!

Mattias Dimfelt, Producent

Mobil: 0727–280 355

(Vardagar mellan kl. 8–17)

E-post: mattias@filmbyggarna.se