Publicering av företagsfilm

När det gäller att publicera film brukar våra kunder ofta lägga ut dem på sin webbsida, LinkedIn, Facebook och Youtube. Andra alternativ är att skicka en länk i ett mejl till blivande kunder.


Vimeo och Youtube

Ett alternativ till att lägga upp film på Youtube är att starta en kanal på Vimeo och lägga filmen där. Det kan se lite proffsigare ut än Youtube eftersom man slipper att andra filmer än sina egna dyker upp när filmen är slut. På Vimeo är det fritt från annonser. Det är inte så snyggt att ha en webbsida där det sedan dyker upp en film om något helt annat.


I både Vimeo och Youtube går det att ställa in olika säkerhetsinställningar. Exempelvis och tittare får ladda ner filmen, skriva kommentarer eller dela filmen på olika sätt. Det går även att lösenordskydda eller att göra filmen dold så att bara de med en direktlänk så se filmen. Vimeo ger större möjlighet att anpassa den inbäddade spelaren.


Vimeo är blockerad och kan inte ses i Indonesien. Youtube är blockerad i Kina, Sudan, Sydsudan, Turkiet, Syrien och Pakistan.


Lista på fördelar

Flest användare – Youtube

Sökoptimering – Youtube

Mobilfilmer – Youtube

Kostnad – Youtube (gratis även för företag)

Teknisk support – Vimeo

Lagring – Youtube (obegränsad gratis lagringyta)

Annonsfrihet – Vimeo

Community – Vimeo (lugnare debattklimat)

Privat-inställningar – Vimeo

Anpassa spelaren -Vimeo

Analysverktyg (mäta tittarnas beteende) - Youtube

Flera plattformar

Eftersom det krävs en del resurser och tankekraft är det bra att lägga upp en film på flera olika digitala plattformar, nyhetsbrev, webbsida. Det går att göra olika längder av en film eller olika storlekar. Exempelvis en längre film som läggs på webbsida och som görs till kortare versioner för sociala medier.


Personuppgifter

Film räknas enligt dataskyddsförordningen som personliga uppgifter. Därför ska man exempelvis inte filma närbilder på personer på stan som inte är med på det. Även skolor, sjukhus och badhus är extra känsliga. Där ska man alltid fråga verksamheten om tillåtelse och inte filma personer som inte blivit informerade innan.


Nyhetsbrev

Det går att lägga in film direkt i ett nyhetsbrev. Men många webbläsare stödjer tyvärr inte det än. Så då finns en möjlighet att lägga in en länk eller bild och så öppnar sig en ny session av webbläsaren med filmen som ligger på exempelvis Vimeo eller Youtube.


Facebook

Facebook har ändrat sina logaritmer så att film rankas högt. Det gäller speciellt film som läggs in direkt i Facebook istället för att länkas in från Vimeo och Youtube. Detta för att Facebook vill behålla sina besökare. Det är bra om det händer något de tre första sekunderna i en Facebookfilm eftersom många scrollar snabbt och man har kort tid på sig att fånga uppmärksamheten. Bilder är liten, många tittar på Facebook i mobilen och har ljudet avstängt. Så därför är det populärt med stora slagkraftiga texter i filmer som läggs upp där.


Mässor

Film i en monter på mässor är lite speciellt. Man får ofta bara några sekunder på sig att fånga besökarnas uppmärksamhet och det är för hög ljudvolym för att höra vad någon i en film säger. Därför brukar det vara stora bilder och rörelse i filmer så att besökare stannar till en stund och tittar. Eftersom det är såg hög ljudvolym har vi ofta inget ljud, det är bättre att texta i så fall. Eller grafik som pilar, kryss och förstärkande ord. Någon enstaka gång har en kund haft hörlurar till besökarna.


På en mässa delade vi in filmen i många olika delar och skapade en app. Sedan kunde utställaren ha en surfplatta med en app och kunde visa besökare en specifik del av filmen beroende av vad de var intresserade av.


Vid ett annat tillfälle hade vi en film med ett fordon som körde mellan två olika skärmar.