Mjukvaror

All efterproduktion sker i dag nästan uteslutande på datorer. Till det krävs en del mjukvara. De två största redigeringsprogrammen är Avid och Premiere. Andra alternativ är t.ex Final Cut och Sony Vegas.


Avid Media Composer

När vi redigerar film använder vi i första hand Avid Media Composer. Media Composer var i början av 1990-talet det första icke linjära redigeringsprogrammet. Detta blev en stor revolution inom redigering. Tidigare var man tvungen att redigera videor linjärt vilket innebär att det var nödvändigt att redigera filmen i rätt ordning. Behövde man gå in och ändra något i filmen var man sedan tvungen att redigera om allt material efter justeringen. Med Avid det blev enkelt att lägga till eller ta bort material var som helst i filmen. Avid är än i dag en av de ledande utvecklarna inom ickelinjär redigering.


Avid har en stor utbredning i Hollywood, vid stora TV-hus och hos filmproduktionsbolag.


Fördelarna med Avid är:

• Förmågan att hantera stora projekt.

• Trimningen. Det är väldigt smidigt att finjustera mellan två klipp, något som är en väldigt viktig funktion inom filmredigering

• Stabiliteten! Även stora projekt med hundratals klipp kraschar i princip aldrig, och skulle det trots allt hända så är det väldigt lätt att återställa.

• Colorgrading (färgkorrigering) i redigeringen, utan att behöva byta program, är väldigt fördelaktigt. Särskilt i Symphony-versionen.


Adobe Premiere Pro

En betydande konkurrent är Adobe Premiere som tack vare sin integration med After Effects, Photoshop och Illustrator får allt fler användare. Vi arbetar naturligtvis också i Adobes programvaror men vi jobbar inte lika ofta i Premiere.


Fördelarna med Premiere Pro är:

• Integrationen mellan Adobes programvaror som tex. ”Dynamic links”. Detta gör att du lättare kan byta mellan programmen. Nackdelen är att om det kraschar kan det bli svårt att rädda projektet.


Adobe After Effects

After Effects är ett sk. Compositing program. Tekniken att genom digitala effekter kombinera rörliga bilder, ljud, stillbilder och datorgrafik kallas compositing.

För att skapa de färdiga kompositionerna av bild, ljud och effekter använder sig After Effects av lager som kombineras till en komposition, vilken därefter kan animeras för att skapa rörlig grafik. Till varje lager i kompositionen kan ett stort antal effekter läggas på.


Vi använder oss mycket av After Effects när effekterna blir för avancerade för Media Composer eller Premiere. Exempelvis för avancerade animerade namnskyltar, specialeffekter i filmer och för 2D-animering.

DaVinci Resolve

Davinci Resolve är ett av de bästa färgkorrigeringsprogrammen som finns. Dessutom med en gratisversion som slår de flesta. Du kan till och med redigera i programmet.


Vi använder oss av Resolve när vi behöver göra avancerad färgkorrigering.


Adobe Photoshop

Photoshop är ett det marknadsledande bildredigeringsprogram som används av miljontals fotografer, designers, grafiker och hobbyanvändare. Photoshop skapar och redigerar i huvudsak rastergrafik och klarar av många olika bildformat. En av Photoshops stora fördelar är "lager". Med hjälp av lager kan man ha olika delar av en bild på separata lager så man på så vis kan redigera delar av bilden utan att övriga delar av bilden berörs.


Vi använder oss av Photoshop till att skapa bilder och effekter som vi sedan animerar i After Effects, Premiere eller Media Composer.


Adobe Illustrator

Illustrator är ett vektorbaserat illustrationsprogram. Vektorgrafik består av geometriska primitiver, såsom punkter, linjer, cirklar och dylikt, som tillsammans beskriver en bild. Detta till skillnad från rastergrafik (bitmaps) som enbart består av bildpunkter/pixlar. I princip all form av modern 3D-modellering görs med hjälp av vektorbaserad teknik.


Eftersom alla geometriska primitiver kan förstoras eller förminskas hur mycket som helst kan man i teorin skala vektorgrafik upp eller ner hur mycket som helst utan att bilden blir suddig eller tar större plats. I praktiken måste man emellertid i de flesta fall omvandla vektorerna till bildpunkter i sista steget innan visning på bildskärm och då kommer man att finna att vissa skalor ger bättre bilder än andra beroende på avrundningsfel.

I princip alla datorsystem visar rastergrafik på bildskärmen. En vektorbild konverteras av grafikkortet till en rasterbild innan den visas på skärmen, och hela skärmen ritas om många gånger i sekunden.


Vi använder oss av Illustrator främst när vi skapar bilder till 2D-animering, men ibland till effekter i After Effects.


Adobe Character Animator

Character Animator är en programvara som kombinerar levande rörelseinspelning med ett flerspårigt inspelningssystem för att styra lagrade 2D-marionetter ritade i Photoshop eller Illustrator. Den används för att producera både levande och icke-levande animeringar.

Character Animator importerar lagrade Photoshop och Illustrator-dokument till marionetter som har beteenden som tillämpas på dem.


Marionetterna placeras sedan i en scen, som kan ses i scenpanelen och tidslinjen. Riggning ställs in i marionettpanelen, fast grundriggningen är helt automatisk baserat på specifika lagernamn som tex. ”Right Eyebrow” and ”Smile”. Egenskaper för valda element kan granskas och ändras i Egenskaper-panelen, inklusive beteendeparametrar.

Live-ingångar inkluderar en webbkamera (för ansiktsspårning), mikrofon (för läppssynkronisering), tangentbord (för att utlösa lager för att dölja / visa) och mus (för att vrida specifika handtag). Scener kan också släppas direkt till After Effects och Premiere Pro, med hjälp av Dynamic Link för att undvika rendering.


Vi använder Character Animater vid 2D-animering och Screencapture-filmer.

Procreate

Med surfplatta och en digital penna blir det möjligt för illustratörer att skapa digitalt för en rimlig kostnad. Procreate är förmodligen det bästa ritprogrammet som finns för surfplattor. Procreate finns för tillfället bara på iOS.


Vi använder oss av Procreate när vi skapar bilder för 2D-animationer.


Snagit

Snagit är ett inspelningsprogram som spelar in video och ljud på skärmen, det vi kallar ”Screencapture”

Man kan välja vad man ska spela in, tex. Kan man låta bli att spela in muspekaren för att i stället animera in en större pekare i tex. After Effects.

Vi använder Snagit när vi skapar ”Capture-screen”- filmer.


Adobe Audition

Audition är ett ljudredigeringsprogram som kan redigera ljud både icke-destruktivt och destruktivt.


Vi använder oss mest av Audition när vi spelar in egna speakers till våra filmer, annars redigerar vi ljudet direkt i redigeringsprogrammet.


X-Rite Colormunki

Colormunki är programvara med hårdvara för att kalibrera skärmar och skrivare.


Vi använder oss av Colormunki för att våra datorskärmar skall visa färger så exakta och lika verkligheten som det är möjligt.